Om bordtennisrobotter
Denne artikel beskriver fordel og ulemper ved at bruge robotter i bordtennistræningen. En bordtennisrobot er uundværlig for at gennemføre Force60 Crosstrænings konceptet, se mere her.
Vejledninger i brugen af RoboPong bordtennisrobotter findes her:
Værsgo’, hent vejledninger til robotter og andet her:
- Robo Pong 1055/2050/2055 “kontrolbox”
- Robo Pong 1055/2050/2055 “64 standardøvelser”
- Robo Pong 1055/2050/2055 “opsætning af variable øvelser”
- Robo Pong 1055/2050/2055 “kalibrering og boldplacering”
Om bordtennisrobotten
Der findes en del forskellige typer og fabrikater af bordtennisrobotter. FORCE60 træneruddannelsen har valgt at undervise ved brug af den amerikanske robot, Robo-Pong 2050, fordi den er enkel at opsætte og nedtage, og fordi den egner sig til spillere med simple og enkle programmer
Nogle ting gør robotten bedre end et spilleren mens andre ting gøres bedre af spilleren eller bare helt anderledes. Derfor er robotten en ekstrem god og unik træningspartner, hvis den bruges med omtanke. Tidligere versioner, f.eks. Robo Pong 2040 vil ikke kunne anvendes til FORCE60 konceptet fuldt ud, så derfor supporterer FORCE60 kursus p.t. ikke tidligere modeller af Robo Pong eller andre fabrikater
Force60 anvender også en anden type robot, som er meget velegnet til brug for helt nybegyndere og meget mobil. Det er den blå Joola, som let kan medtages i en almindelig sportstaske.
Fordele ved brug af Robo Pong 2050/2055/1055 :
- Robotten presser og truer ikke spilleren og det er vigtigt for nye spillere og dem, som er sikre på deres færdigheder.
- Robotten leverer konstante slag, samme type fart, skru og placering. Ingen overraskelser, så masser af muligheder for at lære nye teknikker og forbedre eksisterende teknikker.
- Robotten er til rådighed når som helst og hvor som helst. Det er ikke altid let at finde en trænings-partner, der har tid på samme tidpunkt som du selv.
- Robotten kan indstilles til spillere på alle niveauer, og altid indstilles til et niveau, der er udfordrende for enhver spiller. Her er det altid svært at finde så fleksible træningspartnere.
- Præcision. Robotten kan lægge bolden præcis på bordet hver gang. Det kan en spiller ikke, og derfor kan det være svært at indøve bestemte slag uden robot.
- Holdbarhed og vedholdende. Robotten kan blive ved i lang tid. ”Bliver ikke træt”. Kan blive ved så længe du ønsker det
- Træningen kan måles og mål kan evalueres med en robot. Man kan f.eks. sætte hastigheden og frekvensen lavt til at starte med, måle om man kan klare det, sætte parametrene højere, o.s.v., og man kan f.eks. placeres bolden ét bestemt sted og mål om spillerende udfører slaget optimalt, flytte placeringen et andet sted, mål igen, o.s.v. Der er ingen muligheder for at måle noget lignende med en træningspartner.
- Fysisk træning: Aerobe og anerobe træningspas. De mange programmer på Robotten og muligheden for at lave talrige intervaltræningsprogrammer og kombinere dem med vægte på arme og ben, gør Robotten ideel til et komplet fysisk træningsprogram, som kombineres med tekniske øvelser.
- Doubletræning, hvordan man bevæger sig i forhold til forskellige boldplaceringer.
Ulemper ved brug af Robo Pong 2050/2055/1055 :
- Robotten levere bolde fra ét bestemt sted, ikke som en spiller gør det: Fra mange steder ved, under, over og bag bordet. Det gør at boldene fra Robotten ikke afspejler det virkelige spil.
- Ikke to slag fra en spiller er ens, og det er én af mange udfordringer ved at spille bordtennis, hvorimod Robotten programmeret til at levere ens slag og kun kan variere boldenes placering på et vist antal steder. Robotten forsøger dog at nærme sig noget ”menneskeligt” ved at kunne levere bolde ”Rindom”, d.v.s. Vilkårligt antal steder.
- I det virkelige spil forsøger modstanderen at levere bolde, der gør det vanskeligt at returnere dem. Robotten gør det forudsigeligt at returnere boldene, og kan give en falsk tryghed, når der skal spilles f.eks. en kamp til 11.
- En spiller kan variere skru og fart uafhængigt af hinanden. Robotten kombinerer fart og skru, fordi boldene leveres gennem et enkelt hjul, der styrer både skru og fart på én gang.
- En spiller kan spille en enkelt bold med f.eks. underskru og den næste bold med overskru. Det kan Robotten ikke umiddelbart. Dyrere robotter kan dette.
- Endelig det rent taktiske, som Robotten klart ikke kan tage del
- Ved servereturneringer kan man ikke se bathånden, hvordan serven udføres. Det kan man når to og to spiller.